vrijdag 3 juni 2016

Lopen, lopen en met de bus!

Vanmorgen de wekker om half 8 gezet, gewoon voor de zekerheid, je weet maar nooit, maar iedereen was voor die tijd al wakker. Dus op tijd weer op pad.

Eerst op zoek naar een tentje om te ontbijten, het liefst in de buurt, want het regent. Gelukkig zitten er genoeg dus we hebben er al snel een gevonden, naast het hotel om de hoek.

Na het ontbijt op pad, we beginnen met een bezoek aan Grand Central Terminal. De paraplu's uit de tas, omdat het nog steeds een beetje regent en hup weer aan de wandel. Na zo'n twintig minuten waren we er, dus dat viel reuze mee;-)

Grand Central Terminal is niet zomaar een station, het is een attractie op zich. We kwamen binnen in de Vanderbilt Hall en we keken onze ogen uit, wat is dit mooi.
Er hangen vijf gouden kroonluchters, schitterende hoge plafonds en nog veel meer.
Je vindt hier ook 68 winkels, 35 restaurants, een markt, kortom: je kan je hier prima vermaken.

Na een korte audiotour en een wandeling over de markt lieten we dit schitterende gebouw achter ons en gingen we op weg naar het Chrysler Building. Het was ondertussen droog geworden, dus de plu's hadden we niet meer nodig.

Bij het Chrysler Building dachten we dat we naar boven konden, maar dat was helaas niet zo. Dus hebben we van de binnen en buitenkant maar foto's genomen, want ook dit is een bijzonder gebouw in Art-deco style.

Het gebouw is gebouwd in 1929-1930 en heeft 77 verdiepingen. Het had het record als hoogste gebouw van de wereld tot het Empire State Buiding werd gebouwd. Momenteel is het het drie na hoogste gebouw van NYC.

Vanaf het Chrysler Building gingen we naar  Saint. Patrick's Cathedral. Deze rooms-katholieke kathedraal behoort tot de grootste ter wereld. Hij is 110 m lang en 58 m breed. Het schip is 36 m hoog en 16 m breed. De twee spitse torens zijn ruim 100,5 m hoog. De voorzijde heeft drie bronzen deuren. Hij wordt gebruikt voor huwelijken en andere evenementen. Deze kathedraal heeft een Neo-Gotische stijl.

Hij ziet er ook weer schitterend uit, we konden helaas iet helemaal door de kerk lopen omdat er net een mis begon. Maar er was genoeg moois te zien. Nadat Jacqueline nog een kaarsje had gebrand gingen we weer naar buiten.

Het Rockefeller Center stond als volgende op ons lijstje, maar er moets eerst wat gedronken worden. Van al dat wandelen krijg je best dorst en daarna moet je dan natuurlijk....inderdaad naar de wc.

Bij de ingang van het Rockefeller Center kregen we te horen dat we helaas niet naar boven konden om van het uitzicht te genieten. Er was namelijk geen uitzicht.
Vanwege het slechte weer en de bewolking zouden we niets zien, dus of we dan maar een andere keer terug wilde komen.
Oh...oke, nou ja jammer, maar als je door de bewolking niets kan zien heb je er ook niets aan toch???

Dus wij weer naar buiten, wat nu...? We besloten de Hop on-Hop off bus te nemen om zo nog meer van New York te zien zonder onze voeten te belasten. Ik kan zeggen dat werkt prima. We kozen voor de blauwe lijn (de uptown loop) en zaten boven, achter in de bus. Jacq en Kenneth rechts in de bus en wij links zodat we optimaal foto's konden nemen.

• Our Blue Loop Tour takes you on a guided trip through Midtown and Uptown, home to some of New York’s most iconic architecture, including the Chrysler Building, Rockefeller Center and Times Square.
  • Midtown is where you’ll find New York's best retail, offering plenty to see and do throughout your Big Bus Tour. Hop off the bus for some retail therapy at 5th Avenue, home to some of the most exclusive stores in the city, including Gucci, Dolce & Gabbana and Jimmy Choo.
  • No trip to New York would be complete without a trip Central Park, where you can take in the city’s historical buildings, statues and monuments, or visit Central Park Zoo.
  • Explore Uptown New York on your open-top bus tour by visiting attractions like the Harlem Market, Grant’s Tomb, the Apollo Theatre, Riverside Church and Riverside Park.

Onderweg kregen we nog wel een enorme hoosbui op ons dak, nou ja dak, dat hadden we dus niet. Maar gelukkig hadden we bij het instappen allemaal een mooie poncho gekregen dus die hebben we allemaal maar aangetrokken, je moet toch wat.
Uiteindelijk werd het gelukkig weer droog en konden we zonder poncho verder.

Die tour is echt een aanrader, je ziet zoveel. Wij zijn nergens uitgestapt maar gewoon blijven zitten, maar er waren genoeg momenten dat je er af kan om dan de omgeving verder te ontdekken. Wij vonden het wel prima zo.

Na ruim twee uur waren we weer op Time Square en zijn we uitgestapt en terug gelopen naar het hotel. Hier weer even bedenken hoe en wat de rest van de namiddag/avond door gaan brengen.
We hadden ergens gelezen dat er een outdoor concert moest wezen genaamd Stars in the Alley, dat leek ons wel leuk om een kijkje te nemen.
Aangezien we niet precies wisten waar het was, besloten we eerst om een hapje te gaan eten. Deze keer kozen we voor Ellen's Stardust Diner home of the singing waitstaff.

De titel zegt genoeg, de hele avond wordt je geëntertaind door het personeel, ze zingen aan een stuk door allerlei liedjes van musicals etc... Dit was best grappig om een keer te doen. Hou er wel rekening mee dat je buiten moet wachten tot er binnen plek is (bij ons duurde dat 2 uur;-( Je zit hutje mutje, maar dit heeft ook wel weer wat en het eten is simpel maar prima.  Of ze allemaal een ambitie op Boadway ambiëren weet ik niet, maar er zitten er een paar bij die er wat mij betreft zo heen kunnen (andere ook weer niet hoor hahaha).

Na afloop (er stond buiten nog steeds een rij) zijn we nog even hier en daar wat winkeltjes ingelopen en daarna nog een bar voor een drankje. The stars in the Alley hebben we maar gelaten voor wat het was.
Daarna was het toch echt wel weer tijd om onze voeten de nodige rust te geven en lekker te gaan slapen.

Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe avonturen.