donderdag 2 juni 2016

Heel veel gelopen en gezien.

Na een onrustige nacht slapen, altijd even wennen, zijn we vanmorgen vroeg op pad gegaan. Half 8 liepen we al lekker buiten en zijn we begonnen met een ontbijt. Er is volop keuze bij het hotel dus dat is echt geen probleem.

Na het ontbijt de subway (metro) opgezocht, kaartje gekocht en op naar Battery Parc. Hiervandaan vertrekt de ferry naar Staten Island met daarop het bekende Statue of Liberty. We vinden de juiste metro en zijn al vrij snel op onze bestemming.

We lopen het gebouw gebouw van de Staten Island ferry in, maar komen er al vrij snel achter dat hiervandaan niet de ferry vertrekt waar wij voor komen. Die vertrekt vanuit Battery Parc, dat er naast ligt.
Dus naar buiten, een kleine wandeling door Battery Parc gemaakt op weg naar de ticketsshop. Door onze NewYork Pass hoeven we deze niet meer te betalen, maar wel overal op te halen.
Hier hebben we echt enorme mazzel, want we hebben de laatste kaartjes voor the pedestal, het grote voetstuk waar ze op
staat. Poeh hé, gelukkig maar, want dat is toch wel waarvandaan je een mooi uitzicht hebt, anders kan je alleen maar buiten rond lopen, nu kunnen we ook naar binnen.

We hadden al besloten dat we niet de kroon in zouden gaan, dit kan ook, maar hier moet je weer apart voor betalen. Daarnaast is het best wel een flink stuk trappen lopen. En aangezien we genoeg aan de wandel gaan en nog veel meer mooie uitzichtpunten gaan krijgen blijven we "laag" en genieten we van het uitzicht vanaf the pedestal.

De ferry waar we opgaan zit bomvol, maar gelukkig vinden we nog een plaatsje boven op het buiten dek. We genieten van de tocht en ondertussen maken we volop foto's van het uitzicht op de sky line van New York en het Vrijheidsbeeld. Wat geweldig allemaal, echt genieten. Daar komt bij dat we schitterend weer hebben.

De overtocht is veel te kort en voor we het weten zijn we aangekomen op Staten Island.
We besluiten om gelijk naar het Vrijheidsbeeld te gaan voordat het echt enorm druk gaat worden. Ook nu moeten er nog een paar trappen genomen worden, maar een maal buiten genieten we van het uitzicht. Jeetje zeg wat is dit mooi!!
We lopen rond, genieten, maken enorm veel foto's en hangen echt de toerist uit.

Nadat we alles wel gezien hebben, gaan Jacqueline en ik wat drinken, terwijl de mannen binnen nog het museum ingaan. Hier hadden wij niet zoveel behoefte aan, wij hadden enorme dorst:-)

De mannen sluiten zich al snel bij ons aan en we lopen weer terug naar de ferry om nu naar Ellis Island te gaan.
Ellis Island is een eiland in de Haven van New York en New Jersey dat eind 19e en begin 20e eeuw dienst deed als grenspost voor aankomende nieuwe immigranten die zich in de Verenigde Staten wilde vestigen.
Hier hadden we het eigenlijk allemaal wel snel gezien en we stappen weer op de ferry terug naar New York.

Daar aangekomen hebben we allemaal toch wel trek en vooral dorst, dus we besluiten eerst wat te gaan eten en drinken voordat we verder gaan.
Langs het water zit een leuk restaurant aan Pier A, het Harbour House en hier drinken we wat en nuttigen we een kleine snack. We betalen hier dan wel de hoofdprijs voor, maarja dat zal de ligging wel zijn!

Daarna gaan we op pad naar het 9/11 Memorial.

Het 9/11 Memorial-monument in New York, op Ground Zero, is het herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de terroristische aanslagen op het World Trade Center in 2001. En, wat sommige mensen niet weten: ook voor de slachtoffers van een eerdere bomaanslag op het WTC, op 26 februari 1993. Het monument werd op 11 september 2011 geopend voor het publiek. Iedereen die zijn steun wil betuigen kan er gratis naartoe.

In totaal hebben de aanslagen op het World Trade Center aan bijna drieduizend mensen het leven gekost. Al hun namen staan in brons gegraveerd, rondom de twee enorme waterbakken die het hart van het monument vormen. Zowel het noordelijke als het zuidelijke bassin staat op de plek waar ooit de Twin Towers stonden, en ze worden omringd door bomen. Het is echt een indrukwekkende plek, die druk bezocht wordt.

Na hier een tijdje te hebben rond gelopen zijn we het 9/11 Museum en de "Survivor Stairs" in gegaan.
In het museum worden bijna drieduizend mensen herdacht die tijdens
de aanslagen zijn omgekomen. Het eerste wat bezoekers zal opvallen in het museum, zijn de twee 24-meter lange stukken staal, bekend als de ‘tridents’, die de basis vormden van het originele World Trade Center. Deze zijn nog roodbruin gekleurd vanwege de 99-dagen durende branden na de aanvallen. Als bezoekers van de ‘Memorial Hall’ afdalen naar de fundamenten  (21 meter ondergronds), zullen zij langs ‘The Survivors’ Stairs’ lopen. Dit is een betonnen trappenhuis dat diende als middel voor honderden mensen die probeerden te ontsnappen uit de brandende torens.

Het museum wil laten zien wat voor gevolgen de aanslagen hebben gehad op individuen en de gehele wereld. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de triomf van menselijke waardigheid tegenover de menselijke verdorvenheid. Er wordt daarbij erkenning gegeven aan de duizenden overlevenden en alle mensen die veel steun hebben betuigd na 11 september 2001.
Nadat we alles wel gezien en gehoord hadden waren we blij dat we buiten in de zon stonden. Wat een indruk maakt dit op je zeg, natuurlijk heeft iedereen de verschrikkiing van deze ramp meegekregen, maar wat een verschil maakt het als je er met je neus bovenop staat.

Nadat iedereen weer een beetje bijgekomen was, was het weer tijd voor "leuke" dingen, op naar het One World Trade Center.
Dit is het gebouw dat gebouwd is na de aanslagen op de Twin Towers.

Het One World Trade Center (Freedom Tower) is met zijn hoogte van 541 meter het hoogste gebouw van New York en tevens van het gehele Amerikaanse continent. Het in Lower Manhattan gesitueerde kantoorgebouw is het op vijf na hoogste gebouw ter wereld.
Hoogte: 541 meter
Verdiepingen: 104
Bouw gestart: 27 april 2006
Geopend: 3 november 2014

Wat hebben we hier genoten, eerst al in de lift omhoog naar de 102e verdieping (dit is al een spektakel op zich) en op de 102e verdieping aangekomen van het  uitzicht. In een woord gewoon fantastisch!!! Je weet niet waar jekijken moet, alles is even bijzonder en waanzinnig, dus we ebben weer de nodige foto's gemaakt.

Toen we echt vanaf iedere punt en hoeken foto's hadden gemaakt zijn we weer naar beneden gegaan op zoek naar de subway richting het hotel. we willen nog even met de voetjes omhoog en een hapje eten voordat we aan ons avond programma gaan beginnen (ja echt, we hebben ook nog een avond program).

Nadat we na enige tijd zoeken en vragen het juiste metro station gevonden hadden (die staan niet echt duidelijk aangegeven) waren we weer in no time op Time Square. Hier zagen we vrijwel gelijk een sushi winkel, dus het laat weinig te raden over waar wij ons avond eten hebben genuttigd :-)

Daarna naar het hotel en toch echt even met de voetjes omhoog, want die hebben toch wel wat te lijden gehad vandaag hoor hahaha
Bij het idee dat ik straks hakken aan moet wordt ik eigenlijk toch niet echt enthousiast, maarja....wat moet dat moet!!

Veel te snel was het tijd om ons om te kleden en klaar te maken voor onze Night-Out, we gaan op kroegentocht hahahaha. Nee hoor, we gaan een georganiseerde trip maken langs drie Roof-Top Bars, klint toch net even wat beter, vandaar het jurkje en de hakken.

Nadat we "weer" een stukje gelopen hadden naar de verzamelplaats werden we ontvangen in een eettentje en kregen we een wrap aangeboden. Aangezien ik niet zoveel had gegeten, ik ben niet zo'n rijst fan, smaakte de wrap mij erg goed. Ook de mannen hebben er van genoten, Jacqueline sloeg over, die zat nog vol van de sushi ;-)

Toen iedereen er was gingen we met z'n allen de bus in op weg naar Roof-Top bar nr 1. The Penthouse of Dream oftewel de PHD.
Hier stond in de bar op de 12e verdieping een tafel voor ons met wodka, jus d'orange en grenadine.
De mannen van de tour schonken voor iedereen een glas vol en daarna kon het genieten beginnen. Het was een langwerpige bar met aan een zijde buiten een balkon met loungebanken, deze waren allemaal al bezet maar we hebben niet minder genoten. Er lopen hier vooral rijke jongeren en het gaat vooral om zien en gezien te worden. Heerlijk om naar te kijken.

Het was de bedoeling dat we in iedere bar 1 drankje kregen, de rest was voor eigen rekening, maar daar deden ze toch niet zo heel moeilijk over. De drank vloeide rijkelijk en we hebben dan ook lekker aan de cocktails gezeten. Ondertussen heerlijk mensen kijken en natuurlijk van het uitzicht genieten en foto's maken.

Na een uur was het tijd om deze bar te verlaten en weer richting bus te gaan. Op naar Roof-Top bar nr 2. The Attic.
Hier was de bar op de 16e verdieping en was er vooral veel caribische muziek en daardoor ook wat "donkerder" publiek. De sfeer was echt lekke en gezellig, het uitzicht wat minder.
Hier ging het weer hetzelfde als in de vorige bar en ook hier bllef het niet bij een drankje.
Aangezien onze voeten het toch echt niet leuk meer vonden, zijn we maar buiten op het terras op een bank neergeploft, hoe graag we ook wel hadden willen dansen, het zat er gewoon niet meer in!!

Hier weer na een uur op naar de bus en op naar de 3e en laatste Roof-top bar van deze avond, the Skybar op de 32e verdieping.
Ook dit was weer een lange smalle bar en eigenlijk was deze het minst gezellig. Je had hier ook geen buiten waar je naar toe kon.
Sommigen van de groep hadden al een flink stuk in hun kraag gedronken en werden steeds joliger (lees luidruchtig).
Jacqeuline en Kenneth hadden het op een gegeven moment wel gezien en zijn terug gegaan naar het hotel. Aangezien dit de laatste bar was kon je zelf bepalen wanneer je weg ging. dat je dan terug moest lopen was wel even een tegenvaller.

Wij zijn nog even gebleven en hebben nog een drankje gedronken, maar toen was toch ook echt mijn batterijtje wel leeg, op naar het hotel.
Na drie minuten lopen deden mijn voeten zo'n pijn dat ik mijn schoenen maar heb uitgetrokken en op mijn blote voeten verder heb gelopen. Ik weet het, niet zo heel verstandig, maar ze vonden het echt niet leuk meer in mijn schoenen. Onderweg nog gekeken of ik ergens slippers kon kopen, maar alle winkels waren ondertussen dicht dus gewoon maar goed kijken waar je je voeten neer zet.

We zijn zonder verwondingen aangekomen bij het hotel alleen mijn voeten zagen er niet uit, zo zwart. Dus maar gelijk de douche ingesprongen en na een aantal keren wassen waren ze gelukkig weer schoon.
Nu gewoon lekker naar bed en slapen, ben kapot maar wat een heerlijke dag!